Τι Πρέπει να Γνωρίζετε Πριν Ξεκινήσετε την Ιδιοκατασκευή ενός Μικρού Σκάφους

Έχει παρατηρηθεί (και αυτό είναι λογικό) ότι, οι περισσότεροι "νεοφώτιστοι ιδιοκατασκευαστές" έχουν ενδοιασμούς για το αν θα μπορέσουν, τελικά, να κατασκευάσουν μόνοι τους ένα μικρό σκάφος. Οι κύριες σκέψεις, ερωτήσεις και προβληματισμοί τους λύνονται πιο κάτω.

Μπορώ να κατασκευάσω μόνος μου ένα μικρό σκάφος;

Ασφαλώς κανείς δεν μπορεί να απαντήσει σ’ αυτό το ερώτημα, παρά μόνο εσείς, ζυγίζοντας τις ικανότητές σας.

Εγώ πιστεύω, πως ένας άνθρωπος μέτριας ικανότητας με καλή θέληση και υπομονή μπορεί εύκολα να κατασκευάσει ένα σκάφος, έχοντας τις βασικές και μόνο γνώσεις, αλλά με την προϋπόθεση να ακολουθεί τα κατάλληλα Σχέδια και τις Οδηγίες.

Πόσος χρόνος θα χρειασθεί για να κατασκευάσω ένα σκάφος;

Και εδώ κανείς δεν μπορεί να απαντήσει σ’ αυτό το ερώτημα , παρά μόνο εσείς, που γνωρίζετε τις ικανότητές σας και το πόσο γρήγορα δουλεύετε.

Υπάρχουν άνθρωποι, που κατασκεύασαν το μικρό τους σκάφος μέσα σε λίγα Σαββατοκύριακα και αντίθετα άλλους που άργησαν περισσότερο από το κανονικό.

Μπορείτε, όμως, μόνοι σας να υπολογίσετε τελείως χοντρικά το χρόνο που θα χρειασθείτε για την κατασκευή του σκάφους σας, σε σχέση με το εκτόπισμά του. Από διάφορα στατιστικά στοιχεία προκύπτει ότι ένας μέσος ερασιτέχνης ιδιοκατασκευαστής κατασκευάζει περί τα 3 με 4 κιλά την ώρα. Αν π.χ. το προς κατασκευή σκάφος σας έχει εκτόπισμα 1500 κιλά, τότε θα έχουμε: 1500÷3=500 και 1500÷4=375 ώρες. Θα χρειασθείτε, λοιπόν, για την κατασκευή αυτού του σκάφους από 375 έως 500 ώρες εργασίας. Στις ώρες αυτές δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος, που χρειάζεται για την προμήθεια των διαφόρων υλικών, ο χρόνος για την κοπή των ξύλων και ο χρόνος για την εγκατάσταση της μηχανής.

Πόσα χρήματα θα γλιτώσω κατασκευάζοντας ένα σκάφος μόνος μου;

Το πόσα χρήματα θα γλιτώσετε κατασκευάζοντας μόνος σας το μικρό σας σκάφος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Τα υλικά ποικίλουν σε ποιότητα και σε είδος. Αυτός που γνωρίζει από που θα προμηθευτεί τα απαιτούμενα υλικά κλπ, θα γλιτώσει περισσότερα.

Από στατιστικά στοιχεία έχει αποδειχθεί ότι κερδίζετε, τουλάχιστον 50%, κατασκευάζοντάς το μόνος σας, ίσως και περισσότερα.

Τι εργαλεία χρειάζονται για την κατασκευή του μικρού μου σκάφους;

Η ερασιτεχνική κατασκευή σκαφών δεν είναι, σήμερα, τίποτε άλλο, παρά μια ελαφριά ξυλουργική εργασία.

Τώρα, που το κόντρα πλακέ και οι κόλλες θαλάσσης χρησιμοποιούνται σε μεγάλη κλίμακα, είναι δυνατή η γρήγορη και η απλή κατασκευή χωρίς πολλούς κόπους, με κοινά και ελαφρά εργαλεία. Τα βασικά εργαλεία ενός ερασιτέχνη κατασκευαστή σκαφών είναι τα σύνεργα του ξυλουργού.

Θα γίνει ωραίο το σκάφος μου;

Αν ακολουθήσετε τα Σχέδια και τις Οδηγίες ασφαλώς θα κατασκευάσετε ένα ωραίο και υπεύθυνα σωστό σκάφος.

Πόσο βαρύτερο θα γίνει το σκάφος μου συγκρίνοντάς το με ένα αντίστοιχο πλαστικό;

Από στατιστικά στοιχεία έχει αποδειχθεί ότι, τα σωστά μελετημένα ξύλινα σκάφη με κόντρα πλακέ θαλάσσης είναι βαρύτερα περί τα 10%, συγκρίνοντάς τα με τα αντίστοιχα πλαστικά, εξασφαλίζοντας μια σταθερότερη πλεύση και μια αμελητέα μείωση της ταχύτητάς τους.

Τι συντήρηση χρειάζεται το σκάφος μου;

Όπως σ’ όλους μας είναι γνωστό, δεν υπάρχει άφθαρτο υλικό ή κατασκευή.

Κατασκευάζοντας ένα ξύλινο σκάφος με κάποια μέθοδο παραδοσιακής ναυπηγοξυλουργικής, βεβαίως και θα έχετε το πρόβλημα της συνεχούς και επίπονης συντήρησης, όπως αντικατάσταση φθαρμένων μελών, ετήσιο ξύσιμο ή κάψιμο, καλαφάτισμα, χρωματισμό κλπ. Αν, όμως, το σκάφος έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί με κάποια σύγχρονη μέθοδο ναυπηγοξυλουργικής, χρησιμοποιώντας εκ παραλλήλου τα πρέποντα υλικά (κατάλληλη ναυπηγική ξυλεία και κόντρα πλακέ θαλάσσης αναγνωρισμένης ποιότητας) και προστατευθεί με συνθετικές ρητίνες (πολυεστερικές ή εποξικές), τότε το αποτέλεσμα θα είναι ένα απόλυτα στεγανό και απαλλαγμένο από τακτική συντήρηση σκάφος.

Τα σκάφη που κατασκευάζονται με μεθόδους σύγχρονης ναυπηγοξυλουργικής έχουν περίπου 90% λιγότερη συντήρηση από τα αντίστοιχα της παραδοσιακής. Τη συντήρηση ενός ξύλινου σκάφους κατασκευασμένου με κάποια μέθοδο σύγχρονης ναυπηγοξυλουργικής, μπορείτε να την παρομοιάσετε με τη συντήρηση ενός αντίστοιχου πλαστικού.

Μπορεί ο κατασκευαστής να κάνει τροποποιήσεις στην αρχική μελέτη του σκάφους;

Κατασκευάζοντας το σκάφος σας, μπορείτε κάλλιστα να προσθέσετε κάτι, που ίσως κατά τη γνώμη σας να το ομόρφαινε ή να του έδινε περισσότερη οντότητα. Ποτέ, όμως, δεν πρέπει να γίνονται αλλαγές, που θα δημιουργήσουν προβλήματα στη γενική διαγωγή του κατά την πλεύση, εκτός αν συμβουλευθείτε τον μελετητή του και κρίνει πως η αλλαγή δεν επηρεάζει την απόδοση και την ασφάλειά του.

Ανάμεσα στα άλλα, δεν επιτρέπεται να μετατρέψουμε ένα καθαρά μηχανοκίνητο σκάφος (ταχύπλοο ή εκτοπίσματος) σε ιστιοφόρο. Πρέπει να αποφεύγεται η αύξηση του πλάτους ή του μήκους του σκάφους, καθώς και η αλλαγή θέσης της μηχανής και των δεξαμενών.

Εάν νομίζετε ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο άλλο υλικό για το πέτσωμα του σκάφους, αυτό πρέπει να έχει το ίδιο βάρος και την ίδια αντοχή με το υλικό, που συνιστά ο μελετητής στις προδιαγραφές.

Είναι μεγάλο σφάλμα η μείωση ή η αύξηση των διαστάσεων και των παχών των διαφόρων μελών ενός σκάφους, χωρίς να ερωτηθεί ένας ειδικός. Όταν λέμε ότι, ένα σκάφος έχει βάρος 100 κιλά, φυσικά δεν παίζει κανένα ρόλο αν η κατασκευή γίνει 90 ή 110 κιλά. Έχει, όμως, μεγάλη σημασία αν γίνει 200 κιλά. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα τη λανθασμένη διαφοροποίηση της πλεύσης του.

Εάν το σκάφος έχει μελετηθεί να κινείται μόνο με εξωλέμβια ή εσω - εξωλέμβια μηχανή, είναι μεγάλο σφάλμα η εγκατάσταση εσωλέμβιας μηχανής και αντιστρόφως.

Πως χρησιμοποιείται το κόντρα πλακέ θαλάσσης;

Για το πέτσωμα του σκάφους χρησιμοποιούμε μονοκόμματα φύλλα κόντρα πλακέ θαλάσσης, αναγνωρισμένης ποιότητας, τα οποία τα στερεώνουμε πάνω στο σκελετό του σκάφους με κόλλα θαλάσσης και φρεζωτές ξυλόβιδες.

Το κόντρα πλακέ θαλάσσης θεωρείται και είναι πολύ ισχυρότερο από τις απλές ξύλινες σανίδες του πετσώματος, γιατί δεν έχει ραφές και έτσι δε δημιουργούνται "αδύνατα σημεία". Όταν η μορφή του σκάφους και ειδικά στην περιοχή της πλώρης δεν επιτρέπει την κάμψη του φύλλου του κόντρα πλακέ, τότε κόβουμε μικρότερα κομμάτια (λωρίδες), τα προσαρμόζουμε και τα στηρίζουμε με τον ενδεικνυόμενο από τον μελετητή τρόπο.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε τυπικές περιπτώσεις εφαρμογής πετσωμάτων σκαφών με κόντρα πλακέ θαλάσσης.

Ποιες είναι οι ευθύνες του μελετητή/σχεδιαστή του σκάφους που θέλετε να κατασκευάσετε;

Ο μελετητής/σχεδιαστής του μικρού σας σκάφους έχει την ευθύνη για τα σχέδια και τη μελέτη που σας δίνει, ώστε τα πάντα να είναι υπεύθυνα σωστά και το προς κατασκευή σκάφος να πληρεί όλους τους κανονισμούς ασφαλείας, αντοχής και ευσταθείας στην κλάση του.

Ο μελετητής όμως δεν έχει καμιά ευθύνη αν δε σεβασθείτε τα σχέδια του, αυξήσετε ή μειώσετε τα απαιτούμενα πάχη, διαφοροποιήσετε το είδος ή την ποιότητα των υλικών, το μήκος ή το πλάτος του σκάφους, το είδος της μηχανής, την κατανομή των βαρών κλπ., με αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση της όλης μελέτης.

Επίσης, ο μελετητής/σχεδιαστής δε φέρει καμία ευθύνη για την αποδοχή ή όχι του σκάφους σας από τις Λιμενικές Αρχές, αν θελήσετε να το κατασκευάσετε χωρίς τις προβλεπόμενες από το Νόμο Διαδικασίες και χωρίς την ουσιαστική επίβλεψη ναυπηγού, κατά τη διάρκεια της κατασκευής.

Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του ερασιτέχνη κατασκευαστή προς τον μελετητή/σχεδιαστή του σκάφους του;

Ο ερασιτέχνης κατασκευαστής έχει την υποχρέωση να συμβουλεύεται τον μελετητή/σχεδιαστή του σκάφους του, για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζει κατά την κατασκευή του.

Τα σχέδια που θα χρησιμοποιήσει ο ερασιτέχνης δεν πρέπει να τα μεταβιβάσει σε τρίτους και δεν πρέπει να κατασκευάσει περισσότερα από ένα (1) σκάφη, γιατί τότε ο μελετητής/σχεδιαστής δικαιούται να κάνει χρήση των δικαιωμάτων του περί "Κλοπής Πνευματικής Ιδιοκτησίας".

Για περισσότερες πληροφορίες, διευκρινήσεις κλπ, επικοινωνήστε στο Τηλ: 210.8323654, στο E-Mail: ppsatheris@gmail.com